La Realidad del Perro

La Realidad del Perro is a group show which concludes my period of artist in residence at Casa Lü Parque Hundido in Mexico City, where I was working November & December 2019. Soon photo’s of the show will follow.

English Carmen Schabracq works in different media in which the performative plays an important role. She collects stories from different myths, traditions, her own experiences and uses them to recreate collage like visual narratives.                                                         The mask is a recurrent object and theme within her work, which she uses to explore the complexity of human identity. Every human exists out of many faces, all of whom originate from the perception of the other. A mask is a tool for a ritual or performance, to become ‘the other’.

In ‘La Realidad del Perro’ Carmen re-investigates the spirited object and the objectified body, like she did before questioning herself ‘Is the body the pedestal of the head?’.

The mask becomes alive when it is worn by a performer, when it’s presented on a wall it is a ‘dead’ object. Likewise the living body becomes an object when it’s treated that way by society. Carmen plays around with these subjects, influenced by the surrealistic reality of México’s daily life.

Español  Carmen trabaja con distintos medios y el performance tiene un rol importante en su práctica. Los recursos que ella utiliza son colecciones de varias historias a partir de mitos, tradiciones y experiencias personales que las vuelca para recrear un collage de narrativas visuales.

La máscara es un objeto que ha adoptado como parte de su discurso, la utiliza para explorar la complejidad de la identidad humana y la considera un elemento importante durante el ritual (o performance) para convertirse en el Otro; cada humano existe y porta distintas caras, todas se construyen según la perspectiva del Otro.                                                                                                                                                 En La realidad del perro, Carmen vuelve a investigar al objeto animado y la objetivización del cuerpo —en trabajos previos el cuestionamiento sobre si el cuerpo es el pedestal de la cabeza era un punto de partida—. La reflexión continúa aquí: la máscara cobra vida cuando es usada por un performer pero cuando va a la pared resulta un elemento inerte. Lo mismo puede suceder con el cuerpo humano según los tratos aplicados por cada sociedad. Carmen juega con estos temas, influenciada por el cotidiano surrealista de la Ciudad de México.